قبضینو

پرداخت مالی و تراکنش مالی : معرفی پرداخت خرد

پرداخت مالی و تراکنش مالی : معرفی پرداخت خرد

دسته‌بندی انواع پرداخت‌های مالی و تراکنش های مالی شاید تا کنون عنوان پرداخت خرد را که شامل  کمتر شنیده بودید.  در این پست از وبلاگ قبضینو با یک رویکرد جدید اقدام به دسته‌بندی انواع پرداخت‌های مالی خواهیم کرد. هدف از این دسته‌بندی تراکنش مالی، مقایسه اپلیکیشن‌های  پرداخت و زیرساخت‌های فعال در هر کدام از این…

دسته‌بندی انواع پرداخت‌های مالی و تراکنش های مالی

شاید تا کنون عنوان پرداخت خرد را که شامل  کمتر شنیده بودید.  در این پست از وبلاگ قبضینو با یک رویکرد جدید اقدام به دسته‌بندی انواع پرداخت‌های مالی خواهیم کرد. هدف از این دسته‌بندی تراکنش مالی، مقایسه اپلیکیشن‌های  پرداخت و زیرساخت‌های فعال در هر کدام از این دسته‌بندی‌ انواع تراکنش های  است که در  پست بعدی اقدام به انتشار آن‌ها خواهیم کرد.

با بررسی انواع پرداخت‌های مالی  موجود در کشور و شبکه بانکی و تراکنش های  مالی، می‌توان هر کدام را در یکی از دسته‌بندی‌های زیر قرار داد:

  • پرداخت‌های خرد
  • پرداخت‌های فروشگاهی
  • پرداخت‌های حواله‌ای و انتقال اعتبار

پرداخت چیست؟

پرداخت چیست؟

پیش از اینکه اقدام به تشریح هر کدام از این دسته‌ها بکنیم، ابتدا تعریفی کلی از پرداخت می‌کنیم. اصولاً در یک فرآیند پرداخت، مبلغی مشخص از یک حساب اعتباری به یک حساب اعتباری دیگر منتقل می‌شود. اطلاعات پرداخت همواره   از طریق درگاه واسط قابل پیگیری است.همچنین یک پرداخت می‌تواند هزینه‌های جانبی نیز داشته باشد که مهم‌ترین و رایج‌ترین نوع هزینه پرداخت مالی، کارمزد انتقال است که می‌تواند به صورت درصدی از مبلغ کل و یا یک عدد ثابت باشد. آشناترین کارمز کارمزد بانک و شماره پیگیری تراکنش نیز از معیار های مهم پرداخت می باشد. منظور از حساب اعتباری می‌تواند یک حساب بانکی،‌ کیف پول و … باشد. در ادامه به تشریح دسته‌های معرفی شده در بالا خواهیم پرداخت.

پرداخت اینترنتی قبضینو

پرداخت خرد چیست؟

همان‌طور که از نام این دسته مشهود است، با پرداخت‌های مالی سر و کار داریم که حجم انتقال پول در آن بالا نیست. همچنین در پرداخت‌های خرد کاربران معمولاً اقدام به تکرار آن در آینده می‌کنند. از سوی دیگر در ازای پرداخت انجام شده معمولاً یک خدمت دریافت می‌شود تا یک کالا. در کشور ما پرداخت‌هایی نظیر موارد زیر در این دسته قرار می‌گیرند.

خود این نوع پرداخت‌های مالی  به دو دسته پرداخت‌های دوره‌ای و پرداخت‌های غیر دوره‌ای قابل تقسیم است. در پرداخت‌های دوره‌ای سررسید خرید بعدی از قبل مشخص است و کاربر می‌داند که در کی دوباره باید اقدام به پرداخت هزینه خدمت و یا کالا بکند. برای مثال پرداخت قبض، بسته اینترنت و ADSL جز پرداخت‌های دوره‌ای محسوب می‌شود؛ اما در پرداخت مالی غیر دوره‌ای زمان مشخصی برای پرداخت بعدی قابل پیش‌بینی نیست.

قبضینو

پرداخت‌های فروشگاهی

پرداخت‌هایی نظیر خرید کالا یا خدمت از یک فروشگاه و پرداخت از طریق پایانه فروش یا همان دستگاه‌های POS جز این پرداخت‌ها محسوب می‌شوند. بدیهی است که در زمان کنونی خرید از فروشگاه‌های آنلاین و پرداخت هزینه از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی نیز جز این دسته محسوب می‌شود. مبالغ این نوع پرداخت مالی فروشگاهی می‌تواند از چند هزار تومان تا حتی چند میلیون تومان نیز باشد. در این خرید‌ها بیشتر کالاها و خدماتی مد نظر است که تعداد تکرار کمی دارد و یا در آینده دیگرتکرار نخواهد نشد.  برای مثال خرید یک تلویزیون از یک فروشگاه لوازم خانگی، خرید یک لپ تاپ از یک وب‌سایت فروشگاهی آنلاین و پرداخت اینترنتی … مثال‌هایی از درگاه پرداخت مستقیم است.

پرداخت اینترنتی قبضینو

پرداخت‌های حواله‌ای و انتقال اعتبار

پرداخت‌های حواله‌ای اصولاً پرداخت‌های فرد به فرد هستند. برای مثال پرداخت هزینه اجاره خانه، واریز حقوق و … از این دسته محسوب می‌شوند. کاربران معمولاً از روش‌هایی چون انتقال پایا، ساتنا و یاکارت به کارت با پوز  نیز   برای این نوع پرداخت‌ها مالی استفاده می‌کنند. پرداخت اینترنتی قبض مثالی از دسته پرداخت حواله ای می باشد.

سامانه پرداخت اینترنتی قبضینو

در حوزه فین تک معمولاً این سه دسته پرداخت به صورت تخصصی بررسی می‌شوند و اپلیکیشن‌هایی نیز که ارائه می‌شوند برای هر دسته جداگانه هستند. برای پرداخت‌های حواله‌ای و انتقال اعتبار معمولاً خود بانک‌های اپلیکیشن‌های اختصاصی تولید و ارائه می‌کنند. برای دسته پرداخت‌های فروشگاهی خود فروشگاه‌های آنلاین اقدام به ارائه اپلیکیشن‌های تخصصی می‌کنند. برای دسته  پرداخت اینترنتی  و پرداخت های مالی نیز اپلیکیشن‌های تخصصی پرداخت خرد ارائه می‌شود. برای مثال اپلیکیشن هایی چون آپ، تاپ و ۷۸۰ جز این دسته هستند. لازم به اشاره است که قبضینو نیز جز دسته اپلیکیشن‌های پرداخت خرد است. همچنین در جهت بالا بردن رضایت کاربران هدف اصلی قبضینو فعالیت بر روی پرداخت‌های دوره‌ای است. اولین دسته محصول اضافه شده نیز قبض‌های خدماتی هستند. با قبضینو کاربران به‌راحتی می‌توانند اقدام به استعلام و مشاهده قبض کنند. کاربران به‌راحتی با وارد کردن اطلاعات قبض، مشخصات پرداخت آن را دریافت می‌کنند و بدون نیاز به خود قبض کاغذی به‌راحتی هزینه خدمات دریافت شده (شامل هزینه آب مصرفی، برق، گاز و …) را پرداخت می‌کنند. از ماه‌های و به عبارت دیگر دوره‌های پرداخت آتی نیز خود سیستم به صورت خودکار اقدام به استعلام قبض‌های جدید کاربر کرده و با اطلاع‌رسانی به وی، پرداخت‌ها انجام خواهد شد. برای پرداخت قبض‌های خود از طریق قبضینو می‌توانید به آدرس ghabzino.com مراجعه کنید.

 

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
شاکرناصری

سها م عدالت

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
متاسفانه درحال حاضر سرویسی برای ارائه خدمات مربوط به سهام عدالت نداریم اما ممکن است در آینده بتوانیم موارد مربوط به آن را پشتیبانی کنیم.
پاینده باشید.

آرمین

سلام.
من قبلا از طرف های اپلیکیشن پرداخت قبضک بودم. اون اوایل کارشون در پرداخت قبض و استعلام و خرید شارژ
راضی کننده بود. ولی نمیدونم چرا یهویی به حاشیه رفت.
ایده قبضینو برای پرداخت قبض و استعلام خلافی خوبه. امیدوارم که موفق باشید.

ثبت دیدگاه