قبضینو

سرمایه گذاری ها و چالش های فین تک و فین تک در ایران

سرمایه گذاری ها و چالش های فین تک و فین تک در ایران

فین تک یکی از مهم ترین فناوری های عصری است که در آن زندگی می کنیم. با آغاز انقلاب اینترنت های پرسرعت و دیتاهای تلفن همراه، رشد فین تک بیش از پیش سرعت پیدا کرد و تبدیل به بخش جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از مردم شد. مزایای فین تک مثل صرفه جویی در زمان و هزینه،…

فین تک یکی از مهم ترین فناوری های عصری است که در آن زندگی می کنیم. با آغاز انقلاب اینترنت های پرسرعت و دیتاهای تلفن همراه، رشد فین تک بیش از پیش سرعت پیدا کرد و تبدیل به بخش جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از مردم شد. مزایای فین تک مثل صرفه جویی در زمان و هزینه، انعطاف و شفافیت مهم ترین عوامل پیشرفت این فناوری بودند. فین تک روی داده ها و تکنولوژی پایه ریزی شده و همین موضوع سرمایه ها را به سمت آن می کشاند و یا چالش ها را ایجاد می کند. اینکه چه سرمایه گذاری هایی در فین تک انجام می شود و یا چالش های آن چگونه بوجود می آیند مسائلی است که در ادامه به آن می پردازیم. با وبلاگ پرداخت قبضینو همراه باشید.

سرمایه گذاری ها در فین تک

سال 2018 سالی طلایی برای سرمایه گذاری روی شرکت ها و استارت آپ های فین تکی خواهد بود. در سطح جهانی 57.9 میلیارد دلار در نیمه اول سال میلادی توسط شرکت ها و استارت آپ های فین تکی سرمایه جذب شد. در این سرمایه گذاری ها مبالغ بزرگی به شرکت های خاصی اختصاص دارند، 14 میلیارد دلار به شرکت Ant Financial و 12.9 میلیارد دلار به شرکت World Pay. کشورهایی مثل برزیل، فرانسه، سوییس، کره جنوبی و ژاپن نیز در این سرمایه گذاری ها سهیم بودند و حتی سرمایه های بیشتری نسبت به رهبران با سابقه فین تک مثل آمریکا، انگلیس، چین و هند جذب کردند. انگلستان به عنوان یکی از مراکز مهم فین تک در جهان، نیمه اول امسال سرمایه بیشتری نسبت به آمریکا جذب کرد.

سرمایه گذاری در فین تک 

قاره آمریکا:

در این قاره سرمایه گذاری ها در شرکت ها یا استارت آپ های فین تکی به مبلغ 14.8 میلیارد دلار به واسطه 504 معامله رسید. 

96 % از سرمایه گذاری های قاره آمریکا در کشور آمریکا صورت می گیرد. 

سرمایه گذاران آمریکایی بیشتر روی استارت آپ های نو ظهور مثل خدمات بانکداری آنلاین سرمایه گذاری می کنند. 

قاره اروپا:

سرمایه گذاری ها در شرکت ها و استارت آپ های فین تکی در این قاره به مبلغ 26 میلیارد دلار به واسطه 198 معامله رسید.

انگلستان با جذب 16.1 میلیارد دلار رتبه اول سرمایه گذاری های اروپا را کسب کرد. بزرگترین سرمایه گذاری ها به ترتیب با 250 میلیارد دلار توسط Revolut و 100 میلیون دلار توسط Flender و 54 میلیون دلار توسط Money Farm صورت گرفت.

قاره آسیا:

سرمایه گذاری ها در شرکت ها و استارت آپ های فین تکی در این قاره به مبلغ 16.8 میلیارد دلار به واسطه 162 معامله رسید. 

بخش اعظم این سرمایه گذاری ها با مبلغ 14 میلیارد دلار روی Ant Financial بود.

چین و هند موفق شدند 10 معامله برتر و پر سود این لیست را به خود اختصاص دهند که 6 معامله سهم چین و 4 معامله سهم هند بود.

برترین سرمایه گذاری های فین تک در سال 2018

چالش های فین تک 

صنعت مالی که به شیوه مدرن با تکنولوژی ترکیب شد و به شکل هوشمند و مجازی توسعه یافت، همواره با چالش های جدیدی روبرو خواهد شد. این چالش ها مهم ترین مسائلی هستند که این صنعت باید به دنبال راهکاری برای آن باشد.

چالش های فین تک

چالش اول: فین تک گرایش به تمرکز زدایی و کمرنگ کردن نقش بانک ها دارد. این تمرکز زدایی از روی موسسات قدیمی لزوما به معنای برابری توجه ها نیست بلکه ممکن است تمرکز عمده را به سمت نقش های تازه وارد دنیای مالی یعنی فین تک ها بکشاند. ایجاد تعادل بین فین تک و موسسات با سابقه تبدیل به یک چالش جهانی شده است.

چالش دوم: فین تک در واقع مرز بین صنعت مالی و تکنولوژی است. با وجود اینکه بسیاری از محصولات فین تکی ساده و استاندارد به نظر می رسند اما در حقیقت محصولاتی پیچیده و ترکیبی از هر دو یعنی صنعت مالی و تکنولوژی است. ترکیب این دو زمینه شاید دلیلی بر پیچیده بودن فین تک باشد.

چالش سوم: فین تک به دست انسان ها پیش نمی رود بلکه هوشمند و مکانیزه است. مفاهیم آن مثل هوش مصنوعی، ابر داده ها ( big data ) و پردازش های ابری ( cloud computing ) بسیار مشهور شده اند. اما کاملا پتانسیل ایجاد ریسک را دارند. زمانی که خودروی بدون سرنشین گوگل اولین تصادف جاده ای خود را ایجاد کرد، نمی توانستند مقصر اصلی این اتفاق را سرزنش کنند. سرپرست این هوش مصنوعی، طراح نرم افزار یا شرکت گوگل، کدام یک مقصر اصلی این اتفاق بودند؟ 

همین اتفاق در صنعت مالی نیز رخ داده است. برای مثال ربات های مشاور سرمایه گذاری ( robo advisor ) روی هوش مصنوعی برنامه ریزی شده اند و به صورت خودکار بر اساس رفتار انسان ها آموزش می بینند و عمل می کنند و الگوریتم ها و مدل ها را اجرا می کنند. اگر این ربات های سرمایه گذاری اشتباه عمل کنند و یا سرمایه گذاری درستی انجام ندهند چه کسی مسئول این اتفاق خواهد بود؟ سرمایه گذار، سهامدار یا برنامه نویس؟ 

امنیت اطلاعات یکی از مهم ترین مسائل در زمینه فین تک هاست، چرا که اطلاعات مالی مهم کاربران در دست این هوش های مصنوعی است و ممکن است نگهداری یا محافظت از این داده ها از دسترس انسانی خارج شود. در واقع فین تک مثل یک شمشیر دو لبه است، هم می تواند پیشرفت های معجزه آسایی را به دنبال داشته باشد و هم می تواند حقوق کاربران را به خطر بیندازد.

فین تک در ایران

فین تک یک فناوری جدید محسوب می شود و هنوز زمان زیادی از آغاز به کار اولین استارت آپ فین تکی در ایران نمی گذرد. مسئله مهم در این رابطه در دسترس بودن اطلاعات شخصی افراد و حساب های بانکی آن هاست و مهم ترین چالش برای بخش الکترونیکی بانک ها و مسئولان IT کشور نیز می باشد. 

جهان هر روز با سرعت بیشتری پیشرفت می کند و ایران نیز نیاز دارد تا با این پیشرفت و توسعه همگام شود. شاید اساسی ترین چالش در این زمینه نبود قانون های مشخص است. باید ارگان های نظارتی و قوانین و مقررات مشخصی در این زمینه تعریف شوند تا مشکلات از سر راه برداشته شوند. با توجه به اینکه ایجاد تغییرات در سیستم های بانکی کشور زمان بر و کند است، قطعا همکاری نهاد های دولتی برای ایجاد زیرساخت ها بهترین کمک برای توسعه فین تک خواهد بود.

در دنیای امروز کاربران خواستار بالاترین سطح امنیت و سرعت هستند، بنابراین اپلیکیشن های فین تکی با استقبال خوبی روبرو خواهند شد به شرط آن که زیرساخت ها و پشتیبانی های لازم را داشته باشند. اعتماد نهاد های دولتی، اعتماد مردم را به دنبال دارد و موجب شکوفایی استارت آپ های فین تکی می شود. https://ghabzino.com/bills

فین تک در ایران

 

https://ghabzino.com/

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه