قبضینو

هوش مصنوعی و 5 تاثیر آن بر آینده صنعت پرداخت

هوش مصنوعی و ۵ تاثیر آن بر آینده صنعت پرداخت

امروزه تکنولوژی هایی مثل هوش مصنوعی به شکلی گسترده در دسترس ما قرار گرفته اند. در کمتر از دو دهه، به کمک چنین تکنولوژی هایی زندگی بسیار ساده تر از قبل شده است و سرمایه گذاری ها در این زمینه نیز رشد قابل توجهی داشته اند. علاوه بر این، تکنولوژی های پردازش کامپیوتری در دهه…

امروزه تکنولوژی هایی مثل هوش مصنوعی به شکلی گسترده در دسترس ما قرار گرفته اند. در کمتر از دو دهه، به کمک چنین تکنولوژی هایی زندگی بسیار ساده تر از قبل شده است و سرمایه گذاری ها در این زمینه نیز رشد قابل توجهی داشته اند. علاوه بر این، تکنولوژی های پردازش کامپیوتری در دهه اخیر با پیشرفت های بسیاری روبرو شده اند. هوش مصنوعی بزودی دنیای پرداخت را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و صنعتی متفاوت را به ما معرفی خواهند کرد. در این پست از وبلاگ قبضینو شما را با اثرات هوش مصنوعی روی صنعت پرداخت آشنا خواهیم کرد.

هوش مصنوعی چیست؟

 

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی به سیستم‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی داشته باشند. واکنش هایی همچون: درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل.

هوش مصنوعی برای نخستین بار توسط جان مکارتی (John Mccorthy) که از او با ‌عنوان پدر علم و دانش تولید ماشین‌های هوشمند یاد می‌‌‌‌شود، استفاده شد. مکارتی مخترع یکی از زبان‌های برنامه نویسی هوش مصنوعی به نام «lisp» نیز است.

شاخه پژوهش در زمینه هوش مصنوعی در کنفرانسی در کالج دارتموث در تابستان ۱۹۵۶ پایه ریزی شد. کسانی که در این کنفرانس شرکت کردند تا چندین دهه پیشروان پژوهش در زمینه هوش مصنوعی به شمار می آمدند. بسیاری از آنان پیش بینی می‌کردند که ماشینی به هوشمندی انسان در زمانی به اندازه یک نسل یا کمتر پا به عرصه وجود خواهد نهاد و بودجه‌هایی میلیون دلاری در اختیار آنان قرار گرفت تا این چشم‌انداز را به واقعیت بدل کنند.

دهه ۱۹۶۰ را می‌‌‌توان دهه توسعه و پیشرفت تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی نامید. در این سال‌ها بود که با تلاش‌های دانشمندان هوش مصنوعی، برنامه‌های بازی شطرنج و ربات‌های هوشمند ساخته شدند و پس از آن هر سال پله‌های پیشرفت و ترقی خود را طی کردند.

در سال ۱۹۷۳ در پاسخ به انتقادات سر جیمز لایت هیل وفشار مداوم کنگره، دولتهای بریتانیا وایالات متحده تخصیص بودجه برای پژوهش‌های هدایت نشده در زمینه هوش مصنوعی را متوقف کردند. هفت سال بعد، آینده نگری دولت ژاپن بسیاری از دولتها را بر آن داشت تا میلیاردها دلار صرف هوش مصنوعی کنند اما در اواخر دهه ۸۰ سرمایه گذاران دوباره سرمایه گذاری ها را متوقف کردند.

ماشین‌هایی که به عنوان ماشین‌های هوشمند شناخته می‌‌‌شوند توانایی فکر کردن بدون نیاز به انسان را دارند و این به دلیل وجود خصلت هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence در این گونه از ماشین‌هاست. این ماشین‌ها فقط در صورتی باهوش شناخته می‌‌‌شوند که دارای قابلیت‌های خاصی باشند. یکی از این ویژگی‌ها شناخت از وجود خود است که تاکنون ماشینی که این توانایی را به طور کامل داشته باشد به وجود نیامده است، ویژگی بعدی ماشین‌های هوشمند توانایی شناخت محیط پیرامون خود است که این امکان در برخی از ماشین‌های هوشمند امروزی که با نام ربات‌های امدادگر شناخته می‌‌‌شوند، وجود دارد. ویژگی بعدی در ماشین‌هایی که دارای هوش مصنوعی هستند توانایی نشان دادن عکس العمل در مقابل کنش‌های حاصل از محیط است که این امکان نیز در ربات‌های هوشمند امروزی و در دسته خاصی از آنها با عنوان ربات‌های کاوشگر فراهم آمده است.

در مقایسه هوش مصنوعی با هوش انسانی می‌‌‌‌توان گفت که انسان قادر به مشاهده و تجزیه و تحلیل مسائل در جهت قضاوت و اخذ تصمیم است در حالی که هوش مصنوعی مبتنی بر قوانین و رویه‌هایی است از قبل روی کامپیوتر تعبیه شده است. در نتیجه با وجود رایانه‌های بسیار کارا و قوی در عصر ما هنوز قادر به پیاده کردن هوشی نزدیک به هوش انسانی در ایجاد هوش‌های مصنوعی نیستیم.

هوش مصنوعی در صنعت پرداخت

حجم پرداخت های آنلاین از جمله پرداخت قبض و یا مبادله پول، طی سال های 2015 تا 2020 ، بیش از 11% افزایش خواهند یافت. در بازار آسیا، حجم پرداخت ها تا 30.9% افزایش خواهند یافت. در اروپا، طبق دستوالعمل جدید، بانک ها باید به فین تک های قانونی اجازه استفاده از سیستم های بانکداری آنلاین را بدهند. این امکان، فین تک ها را قادر می سازد تا محصولات جدیدی را در زمینه پرداخت برای مشتریان بانک ها عرضه کنند. با افزایش حجم پرداخت ها، خدمات نیز باید از حالت قدیمی خارج شوند. هوش مصنوعی، عاملی است که این صنعت را متحول خواهد کرد. در زمانی بسیار کوتاه، شاید کمتر از 10 سال، صنعت پرداخت در اختیار هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت. سیستم های هوشمند روش های مختلفی را جهت شناخت مشتری اجرا می کنند و میلیون ها تراکنش به صورت مداوم برای تشخیص الگوهای کلاهبرداری اسکن می شوند. به عبارتی از فرایند های خرد مالی مثل خرید های روزمره، پرداخت قبض تلفن ثابت و پرداخت قبض همراه اول گرفته تا خرید سهام بورس و ارز دیجیتال را میتوان به ماشین های هوشمند واگذار کرد.

هوش مصنوعی در صنعت پرداخت

انتظار می رود که تا سال 2020، تعداد کاربران پرداخت های موبایلی به بیش از 2 میلیارد نفر برسد. بدون شک، هوش مصنوعی یکی از مهم ترین عوامل ایجاد تغییر در صنعت پرداخت خواهد بود. توسعه دهندگان اپلیکیشن های پرداخت موبایلی به دنبال سهولت و کارایی بیشتر برای کاربرانشان هستند. حالا هوش مصنوعی در پشت صحنه این صنعت بزرگ قرار گرفته است و بزودی تجربه کاربران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نقش انسان ها در سیستم های پرداختی به کلی تغییر خواهد کرد. این صنعت به بهترین توسعه دهندگان هوش مصنوعی و برنامه نویسان نیاز دارد تا بتواند با دیگر صنعت ها رقابت کند. دستیابی به این موفقیت برای شرکت ها کم هزینه نیست. بر اساس آخرین گزارش نیویورک تایمز بهترین توسعه دهندگان هوش مصنوعی تا 1 میلیون دلار در سال درآمد کسب می کنند.

هوش مصنوعی و جلوگیری از کلاهبرداری

هوش مصنوعی و جلوگیری از کلاهبرداری

با وجود روش های جدید پرداخت اینترنتی، فرصت بسیار مناسبی برای کلاهبرداران فراهم می شود. هوش مصنوعی می تواند الگوها را شناسایی و از هوش خود برای جلوگیری از کلاهبرداری استفاده کند. شرکت های مختلف در تلاش اند تا آموزش های ناظر محور را از میان بردارند و به سراغ آموزش های ماشینی یا خودکار بروند. ماشین ها با بررسی الگوهای جدید و استفاده از ابزار هایی با قدرت پردازش قوی می توانند تغییر الگوها را تشخیص دهند و مانع کلاهبرداری شوند. این ماشین ها به حجم عظیمی از داده ها نیاز دارند و از الگوریتم های پیچیده ای برای مقابله با کلاهبرداری ها و اطلاعات کاذب استفاده می کنند.

هوش مصنوعی و بهبود کارایی

هوش مصنوعی و بهبود کارایی و پرداخت قبض برق قبضینو

هوش مصنوعی، پتانسیل ایجاد انقلابی عظیم در صنعت پرداخت را دارد. این تکنولوژی قادر است کارایی سیستم ها را بهبود بخشد و هزینه ها  را نیز به طور قابل توجهی کاهش دهد. 

هوش مصنوعی می تواند زمان مورد نیاز جهت پردازش را کاهش دهد. خطای انسانی از میان برداشته و در وقت و هزینه صرفه جویی می شود. کسب و کاری را تصور کنید که نیاز به پردازش حجم عظیمی از اطلاعات برای ثبت گزارشات مالی و طی مراحل قانونی دارد. این عمل نیاز به تعداد زیادی نیروی انسانی جهت انجام پردازش ها و فعالیت های تکراری دارد. با استفاده از هوش مصنوعی می توان این وظایف را به ماشین ها سپرد. آن ها قادرند این فعالیت ها را بسیار سریعتر و دقیق تر از انسان ها انجام دهند. 

هوش مصنوعی و چت بات ها

هوش مصنوعی و چت بات ها

بر اساس نظر سنجی های مختلف، کاربران علاقه بسیاری به استفاده از چت بات ها یا ارسال SMS دارند. بانک آمریکا موفق شده است به خوبی از چت بات ها برای ارائه خدمات به مشتریان استفاده کند. مشتریان این بانک می توانند از طریق پیام صوتی یا پیام نوشتاری فعالیت های مالی خود را مدیریت کنند. PayPal یکی دیگر از ارائه دهندگان خدمات مالی است. این شرکت از چت بات های خود در شبکه های اجتماعی مثل پیام رسان فیس بوک استفاده می کند و کاربران به راحتی و با استفاده از این اپلیکیشن می توانند پرداخت های خود را انجام دهند. 

چت بات ها به طور گسترده در صنعت مالی برای پاسخگویی به سوالات، مورد استفاده قرار می گیرند. البته نقش چت بات ها در ارتباط با مشتریان کمی محدود است. آن ها فقط قادرند سوالاتی محدود و دارای کلماتی خاص را پاسخ دهند. برای مثال: موجودی حساب من چقدر است؟ / این معامله چقدر هزینه دارد؟

پردازش های زبان طبیعی یا ( NLP ( natural language processing یکی از کاربرد های هوش مصنوعی در یادگیری ماشینی است. این پردازش به کامپیوتر ها این امکان را می دهد که زبان انسانی را پردازش و درک کنند. مشکلات بسیاری در رابطه با NLP ها وجود دارد. گوگل، آمازون و دیگر غول های دنیای تکنولوژی باید قدرت پردازش های زبان طبیعی خود را گسترش دهند تا تبدیل به دستیار های دیجیتالی قدرتمندی شوند. در این زمینه انگیزه بسیاری برای موفقیت وجود دارد. زیرا هر شرکتی که دستیاران دیجیتالی کاربردی تری داشته باشد در میدان رقابت پیروز خواهد شد. 

انتظار می رود که پردازش زبان طبیعی، نسل بعدی خدمات مشتریان را متحول کند. با بهبود قدرت پردازش، هوش و انعطاف پذیری بات ها و درک زبان انسانی صنعت پرداخت به کلی متحول خواهد شد.

هوش مصنوعی و امنیت و احراز هویت

هوش مصنوعی و امنیت و احراز هویت و پرداخت قبض

چالش اساسی دیگری که هوش مصنوعی می تواند در حل آن به ما کمک کند، تامین امنیت مشتریان است. تاجران و مشتریان به سیستم های پرداختی ساده ای برای انجام فعالیت های مالی خود نیاز دارند. مشتری ترجیح می دهد با چند حرکت کوچک هویت خود را تائید کند و وارد مرحله پرداخت شود. مشکل اصلی در این است که حتی فاکتور های بیومتریک مثل تشخیص چهره یا اثر انگشت نیز در خطر هک شدن قرار دارند. اگر کل پایگاه اطلاعاتی هک شود، یک اثر انگشت جدید می تواند با نام شما وارد اطلاعات بانکی شود. 

یکی از راهکارهایی که تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است، تائید هویت دو مرحله ای است. در این روش، مشتریان علاوه بر اثر انگشت به یک رمز نیز نیاز دارند. با استفاده از هوش مصنوعی، ارائه دهندگان خدمات پرداختی می توانند امنیت مورد نیاز مشتری را برای آن ها فراهم کنند. اگر معامله مشکوک به نظر برسد، رمز امینتی دوم نیز برای تائید هویت درخواست می شود. 

هوش مصنوعی و بازاریابی 

هوش مصنوعی می تواند عادت های مشتریان را تشخیص دهد و الگوی رفتاری آن ها را شناسایی کند. این الگوها می توانند برای بازاریابی، مدیریت خدمات مشتریان یا پیش بینی اثر بخشی یک محصول یا خدمت مورد استفاده قرار گیرند. رقابت میان بانک ها، موسسات مالی و فین تک ها روز به روز در حال افزایش است. همه آن ها باید به دنبال راضی نگه داشتن مشتریانشان باشند و برای این کار کافیست شناخت کامل و جامعی از مشتری خود داشته باشند. 

هوش مصنوعی می تواند یک پروفایل از مشتریان شما تهیه کند. با استفاده از اطلاعات موجود می توانید بدانید هر یک از مشتریان از کدام محصولات یا خدمات بیشتر استفاده می کنند یا کدام یک برای آن ها کارآمد نیست. از این طریق می توانید روی محصولات پرطرفدار تمرکز بیشتری کنید و سعی در بهبود آن هایی داشته باشید که مشتریان کمتری را به سمت خود کشانده اند.

با گسترش میدان رقابت، تبلیغات و بازاریابی بیش از هر زمان دیگری اهمیت می یابد. هوش مصنوعی می تواند در این زمینه نیز به شما کمک کند.

 

هوش مصنوعی و تکنولوژی های این چنینی وعده جهانی کاملا متفاوت را به ما میدهند. جهانی که در عین پیچیدگی، سادگی را نیز برای ما به ارمغان می آورد. رمز موفقیت در آینده فقط همگام بودن با پیشرفت هاست. 

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه