قبضینو

تلفن های مبتنی بر IP یا VOIP هاچیست؟ انواع این تلفن ها، مشکلات و تامین امنیت آن ها

تلفن های مبتنی بر IP یا VOIP هاچیست؟ انواع این تلفن ها، مشکلات و تامین امنیت آن ها

در این مطلب از وبلاگ پرداخت قبضینو میخواهیم شما را با این تلفن های مبتنی بر IP آشنا کنیم. در ادمه با ما همراه باشید. برقراری ارتباط از آغاز حیات بشر یکی از مهم ترین نیازهای او بوده است. انسان برای پاسخ به این نیاز از راه های ارتباطی متفاوتی استفاده کرده است. یکی از این…

در این مطلب از وبلاگ پرداخت قبضینو میخواهیم شما را با این تلفن های مبتنی بر IP آشنا کنیم. در ادمه با ما همراه باشید. برقراری ارتباط از آغاز حیات بشر یکی از مهم ترین نیازهای او بوده است. انسان برای پاسخ به این نیاز از راه های ارتباطی متفاوتی استفاده کرده است. یکی از این راه های ارتباطی تلفن ها هستند. تلفن را بدون شک می توان یکی از مهم ترین اختراعات بشر دانست. اختراعی که زندگی همه را تغییر داده و تا امروز پیشرفت های بسیاری را با خود به همراه داشته است. یکی از این پیشرفت ها، تلفن های مبتنی بر IP می باشند. VOIP نام دیگر این تلفن هاست. اینترنت را می توان مهم ترین بخش این تلفن ها دانست. VOIP ها در واقع تلاشی برای استاندارد سازی تلفن های مبتنی بر IP هستند و تماس های اینترنتی به راهی برای ایجاد ارتباط بین تلفن ها، رایانه و اینترنت تبدیل شده است. با استفاده از تلفن های VOIP میتوانید مبلغ قبض تلفن ثابت خویش را کاهش دهید. 

تلفن های مبتنی بر IP یا VOIP

VOIP یا تلفن های مبتنی بر IP

این تلفن ها از تکنولوژی تحت IP مثل اینترنت برای انتقال و برقراری تماس استفاده می کنند. VOIP مخفف Voice Over Internet Protocol به معنای انتقال صدا از طریق شبکه اینترنت می باشد. تلفن های مبتنی بر IP یا Internet Protocol telephony یک اصطلاح کلی برای فناوری هایی است که از اتصالات packet ها یا بسته های اینترنتی برای برقراری تماس یا تبادل فکس و … استفاده می کنند. قبل از استفاده از این تلفن ها، اطلاعات از طریق تلفن های مبتنی بر مدار سوییچ عمومی شبکه تلفن یا PSTN  منتقل می شدند. با برقراری تماس ها از طریق اینترنت دیگر نیازی به پرداخت قبض تلفن ثابت برای تماس ها نبود. برخلاف PSTN ها یا شبکه های قدیمی تلفن، دولت ها نمی توانند تماس های اینترنتی یا مبتنی بر IP را کنترل کنند.

تلفن های مبتنی بر IP ظاهری شبیه به تلفن های معمولی دارند. شبکه های عمومی تلفن ها نیز می توانند توسط مبدل های آنالوگ به شبکه های مبتنی بر IP تبدیل شوند. بسیاری از امکانات یا نرم افزار های مربوط به این تلفن ها توسط تلفن های آنالوگ پشتیبانی نمی شوند. در VOIP ها می توان به جای شماره تلفن از ID افراد استفاده کرد. این ID ها شبیه به آدرس ایمیل هستند. این نام ها را راحت تر می توان بین چند حساب به اشتراک گذاشت. به طور کلی تلفن های مبتنی بر IP سرویس های کامپیوتری مانند Skype را نیز را پشتیبانی می کنند. 

یکی از مشکلات اصلی این برقراری تماس از طریق این تلفن ها، تاخیر در انتقال صداست. سیستم عامل اصلی با استفاده از اپلیکیشن های کیفیت سرویس یا استفاده از نسل پنجم ارتباطات سعی در بهبود این مشکل دارد.

تلفن های نرم افزاری

علاوه بر تلفن های سخت افزاری که از VOIP ها پشتیبانی می کنند، تلفن های نرم افزاری نیز وجود دارند. سافت فون ها یا تلفن های نرم افزاری امکان برقراری تماس از طریق اینترنت را فراهم می کنند. این تلفن ها تفاوت چندانی با تلفن های معمولی ندارند و ظاهر آن ها شبیه تلفن ها طراحی شده است. 

یکی از معروف ترین سافت فون ها، Zioper است. این نرم افزار از VOIP پشتیبانی می کند و می تواند از آن برای برقراری تماس استفاده کند. Zioper روی ویندوز، اندروید و آیفون قابل پشتیبانی است.

تلفن های نرم افزاری مبتنی بر IP

تلفن های سخت افزاری

  • ظاهر این تلفن های مبتنی بر IP شبیه به تلفن های معمولی یا حتی موبایل هاست. امکانات این تلفن ها شامل:
  • اسپیکر و میکروفون
  • صفحه کلید دکمه ای یا لمسی برای وارد کردن شماره تلفن یا نام ها
  • صفحه نمایش
  • پردازشگر ماکرو عمومی برای پردازش پیام های بخش نرم افزاری این تلفن ها 
  • یک موتور صوتی یا پردازنده سیگنال دیجیتال برای پردازش پیام های ارسال شده یا دریافت شده
  • مبدل های AD ( تبدیل آنالوگ به دیجیتال ) یا DA ( تبدیل دیجیتال به آنالوگ ) برای تبدیل داده های آنالوگ به داده های دیجیتالی و بر عکس
  • اترنت ( Ethernet ) یا شبکه های بی سیم برای ارسال یا دریافت پیام های روی شبکه
  • باتری
  • بعضی از تلفن های VOIP شامل ورودی Rj-11 برای اتصال به PSTN می باشند
  • نمایش ID تماس گیرنده
  • تماس های کنفرانسی ( ارتباط چند تماس به صورت همزمان ) 
  • امکان توقف یک تماس و برقراری تماس جدید 
  • انتقال تماس و نگهداشتن تماس
  • امکان حذف تماس و رد تماس
  • پشتیبانی از چند سرور IP 
  • ارتباطات امن و رمز گذاری شده

تلفن های سخت افزاری مبتنی بر IP

مشکلات تکنولوژی VOIP 

_ این تلفن ها نیازمند دسترسی به اینترنت برای برقرای تماس های خارج از شبکه محلی می باشند.

_ تلفن های VOIP نیاز به برق دارند، اما تلفن های معمولی از مبدل های تلفن استفاده می کنند. البته این مشکل با وصل کردن یک UPS (منبع تغذیه بدون وقفه) قابل حل می باشد.

_ شبکه های IP به ویژه در مناطق مسکونی به دلیل حجم بالای ترافیک کند می شوند. این موضوع می تواند کیفیت صدا را کاهش دهد و یا حتی موجب قطع تماس شود.

_ تلفن های مبتنی بر IP مثل همه شبکه های دیگر در خطر هک شدن قرار دارند به خصوص اگر آدرس IP شبکه عمومی باشد. این موضوع با استفاده از دستگاه های بی سیم با پروتکل 8.2.11 تبدیل به یک مشکل اساسی می شود.

_ این تلفن ها با تاخیر روی شبکه IP روبرو هستند. استفاده از اینترنت های ماهواره ای یا هر ارتباط اینترنتی دیگری که تاخیر بالایی دارد موجب ایجاد اشکال در شبکه می شود و تاخیر ها را افزایش می دهد. 

_ Skype و Google Voice روی ارتقا کیفیت تماس ها تمرکز کرده اند تا تعداد کاربران خود را افزایش دهند. نمی توان دقیقا گفت که کدام یک بهتر عمل کرده اند چرا که موقعیت این دو دائما در حال تغییر است. بین VOIP ها و PSTN ها نیز برتری دائما در حال جابجایی است. در دنیای رقابت کوچک ترین خطایی می تواند جایگاه کسب شده را به خطر بیندازد.

_ پیشرفت های تکنولوژی این امکان را فراهم کرده است تا کاربران از طریق اینترنت با یکدیگر تماس برقرار کنند و دیگر نیازی به پرداخت هزینه مخابرات نباشد. البته تماس های اینترنتی هنوز آنچنان رایج نشده اند. مشکل اساسی آن ها، تاخیر در انتقال صداست که تلفن های قدیمی این مشکل را ندارند.

_ بعضی از تماس های اینترنتی به جای شماره تلفن از طرق نام افراد برقرار می شوند. این نام می تواند یک ID شبیه به آدرس ایمیل باشد. اغلب تلفن های استاندارد فقط قابلیت شماره گیری دارند. البته این مشکل با استفاده از SIP Broker یا e164.arpa قابل حل می باشد. با این راهکار نامگذاری ها به اعداد تبدیل می شوند.

مشکلات تکنولوژی VOIP

 

چرا از VOIP ها استفاده نمی شود؟

این موضوع ناشی از اتحاد اینترنت و شبکه VIOP است. جابجایی داده های صوتي باید به سرعت و بدون تاخیر انجام شوند و اين موضوع با ساختار اينترنت هماهنگی ندارد. اینترنت نیاز به مسيريابي بسته هاي اطلاعاتي دارد.  این مسئله مي تواند باعث بروز مسائل خاصي مثل تاخیر در انتقال یا دریافت صدا شود . بنابراين باید با استفاده از تغييرات لازم و به كارگيري فن آوري هاي جدید، زمينه استفاده بیشتر و بهتر از فن آوري VoIP را فراهم کرد.

تامین امنیت VOIP ها

به روز رسانی نرم افزارها: اگر شرکت نرم افزاری که از آن استفاده می کنید آپدیت جدیدی برای تلفن شما ارائه داده است حتما آن را به روز رسانی کنید. با به روز رسانی نرم افزارهاي موجود ، پيشگيري های لازم در رابطه با برخي حملات به شبکه با تمرکز روی نقاط آسيب پذير انجام خواهد شد.

استفاده و به روز رسانی نرم افزارهاي آنتي ويروس: برنامه هاي آنتی ويروس قادر به تشخيص ویروس ها و محفاظت از كامپيوتر شما در برابر آن ها می باشند. با توجه به اين که هکر ها به صورت مستمر اقدام به نوشتن ويروس هاي جديد مي کنند، بنابراین همیشه آنتی ویروس های خود را به روز کنید.

استفاده از تنظیمات امنيتي: برخي از ارائه دهندگان VoIP ، امکان رمزنگاري اطلاعات را نيز در اختيار مشتريان خود قرار مي دهند . اگر نگران به خطر افتادن حريم شخصی خود هستید، مي توانید از اين امکان و ساير تنظیمات موجود برای بالا بردن سطح امنیت شبکه استفاده کنید.

نصب و يا فعال کردن يک فايروال: فايروال ها ( Fire Wall ) با بررسي بسته هاي اطلاعاتي سطح امنیتی مناسبی را تامین می کنند و بعضی کدهای مخرب که ممکن است وارد سیستم شما شوند را فیلتر می کنند. برخي از سيستم عامل ها به همراه يك فايروال ارائه مي گردند. حتما از فعال بودن آن ها مطمئن شوید.

بررسي تنظيمات امنيتي: کامپيوتر، تجهيزات و نرم افزارهاي ارائه شده برای استفاده از VoIP ،‌ امكانات متفاوتي را در اختيار شما قرار مي دهند . فعال کردن بعضی گزينه ها می تواند آسيب پذيري شما را در مقابل حملات افزايش دهد . بنابراين حتما گزينه هاي غيرضروري را غيرفعال کنید. پيشنهاد مي کنیم تنظيمات امنيتي را به دقت بررسي کنید و صرفا گزينه هایي را انتخاب کنید كه علاوه بر تامين اهداف و رفع نیاز های شما، امنیت شما را نیز به خطر نیندازند.

 

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه