قبضینو

نوتیفیکیشن و پوش نوتیفیکیشن چیست و کابرد های نوتیفیکیشن

نوتیفیکیشن و پوش نوتیفیکیشن چیست و کابرد های نوتیفیکیشن

 همان طور که میدانید سامانه پرداخت قبض قبضینو هر ماه ریز جزئیات قبض های موجود ( قبض های جدید که صادر شده است) را برای کابران با  نوتیفیکیشن ارسال می کند و کاربران را از استعلام قبض بی نیاز می کند. همه ما با اصطلاح نوتیفیکیشن یا اعلان در گوشی های تلفن همراه خود آشنایی…

 همان طور که میدانید سامانه پرداخت قبض قبضینو هر ماه ریز جزئیات قبض های موجود ( قبض های جدید که صادر شده است) را برای کابران با  نوتیفیکیشن ارسال می کند و کاربران را از استعلام قبض بی نیاز می کند. همه ما با اصطلاح نوتیفیکیشن یا اعلان در گوشی های تلفن همراه خود آشنایی داریم و به کرات به این کلمه به گوشمان خورده است. امروزه معمولا کاربران به سختی به خاطر دارند که چه اپلیکیشن هایی روی دستگاه خود نصب کرده اند. اعلان ها به سرویس ها و خدمات کمک می کنند تا به صورت متناوب و با ارسال اطلاعات مرتبط، به کاربران کمک کرده و امکان استفاده بیشتر و بهتر از دستگاه خود و اپلیکیشن های آن داشته باشند. در یک تحقیق که اخیرا انجام شده است مشخص شد که کاربران موبایل به طور متوسط روزی ۶۴ نوتیفیکیشن دریافت می کنند! که بیشتر این نوتیفیکیشن ها از از اپلیکیشن های پیام رسان و دریافت ایمیل حاصل می شود. اما اصطلاحی که اخیرا کاربرد بیشتری پیدا کرده است،‌ عبارت «پوش نوتیفیکیشن» است که معنی و مفهموم آن ممکن است برای برخی از ما گنگ باشد. در این پست از وبلاگ قبضینو به تفصیل در مورد نوتیفیکیشن  و ارسال نوتیفیکیشن  توضیحاتی ارائه شده و کاربرد و جایگاه آن تحلیل و بررسی شده است. با قبضینو همراه باشید. 

نوتیفیکیشن چیست؟ پوش نوتیفیکیشن قبضینو

 

نوتیفیکیشن چیست؟

فرض کنید که در حال استفاده از اپلیکیشن سفارش غذای خود هستید و با تکمیل اطلاعات مورد نظر، خرید خودتان را تکمیل کرده و از اپلیکیشن خارج می شوید. بعد از گذشت مدتی از سفارش شما، قرار است وضعیت آن از «در حال آماده سازی» به وضعیت «در حال ارسال توسط پیک» تغییر کند. اما زمان این تغییر وضعیت مشخص نبوده و ابتدا باید غذای شما حاضر و تحویل پیک بشود سپس به شما اطلاع رسانی شود. یا حتی امکان دارد که سفارش شما بنا به دلایلی نیاز به تغییرات یا لغو داشته باشد. اما شما از اپلیکیشن خارج شده اید و اپ سفارش غذای شما امکان اطلاع رسانی به شما را نخواهد داشت. در این حالت «پوش نوتیفیکیشن» نقش خود را ایفا کرده و در این حالت از طرف مدیریت آن برای شما پیام یا نوتیفیکیشنی ارسال می شود و در بخش اعلان ها یا نوتیفیکیشن های تلفن همراه شما این پیام پدیدار شده و شما را تغییر وضعیت سفارشتان مطلع خواهد کرد.
به بیان دیگر «پوش نوتیفیکیشن» پیام یا اعلانی است که در زمان مقتضی و بنا به تشخیص و انتخاب مدیر سیستم یک اپلیکیشن یا سایت، برای شما ارسال می شود تا طی آن اطلاعات مورد نظر توسط شما دریافت شود. از آن جا که دریافت پوش نوتیفیکیشن مبتنی بر زمان و تصمیم مدیر سیستم است، لذا برقراری ارتباط و دریافت اطلاعات مربوطه از طریق اتصال اینترنت انجام می شود. لذا دریافت پوش نوتیفیکیشن منوط به برقراری ارتباط دستگاه گیرنده به اینترنت خواهد بود. 

 کاربردهای پوش نوتیفیکیشن چیست؟

با توجه به محتوا و اهداف یک اپلیکیشن، کاربردهای متعددی می توان برای پوش نوتیفیکیشن بر شمرد. اما از آن جا که اساسا وجود و ارسال پوش نوتیفیکیشن با هدف ارسال اعلان و مطلع ساختن کاربر از مسائلی که در طول زمان و به انتخاب مدیر سیستم صورت می گیرد، مسائلی که وابسته به زمان و اتفاقات دارند، بیشترین کاربرد پوش نوتیفیکیشن دارند. به طور مثال فرض کنید که می خواهید کاربر محصول قبلی خودتان را از انتشار محصول جدیدتان آگاه نمایید. در این حالت مدیر یک سیستم که اپلیکیشن هایی دارد که قابلیت دریافت پوش نوتیفیکیشن را دارا هستند، می تواند در زمان مقتضی برای آن ها اعلانی ارسال کرده و آن ها را از انتشار اپلیکیشن جدید خود آگاه نماید.

یا زمانی را در نظر بگیرید که می خواهید به کاربرتان اطلاع دهید که موعد سررسید اقساط وام او شده است. می توانید توسط یک سیستم خودکار که از پیش برنامه ریزی شده است، برای کابران هدف خود این اعلان را ارسال نمایید. در اپلیکیشن پرداخت قبضینو، در صورت صادر شدن قبض جدید برای کابرها، قبضینو به استفاده از پوش نوتیفیکیشن کابران را از قبض جدید آگاه می کند و امکان پرداخت قبض آب، قبض همراه اول، قبض برق، قبض تلفن ثابت ، قبض گاز و پرداخت جریمه آنی را فراهم میکند. از مزایای استفاده از این روش حذف قبض کاغذی و امکان تجمیع قبوض می باشد.

کابربر پوش نونیتفیکیشن

چه دستگاه هایی امکان دریافت پوش نوتیفیکیشن دارند؟

در صورتی که اپلیکیشن مورد نظر شما امکان دریافت پوش نوتیفیکیشن را داشته باشد، چه در سیستم عامل اندروید و چه در سیستم عامل iOS امکان دریافت وجود دارد. همچنین تمامی سایت ها نیز این قابلیت را دارند تا امکان استفاده از پوش نوتیفیکیشن را داشته باشند و در نهایت این اعلان را از طریق مرورگر به دست شما خواهند رسانید. توجه کنید که برای آن که یک سایت بتواند برای شما پوش نوتیفیکیشن ارسال نماید، حتما باید قبلا مجوز این کار را از شما گرفته باشد. بنابراین اگر از لپ تاپ یا کامپیوتر خود از امکانات یک سایت استفاده کنید، با استفاده از مرورگرتان امکان دریافت پوش نوتیفیکیشن دارید و اگر از گوشی تلفن همراه خود و از اپلیکیشن مربوطه استفاده نمایید، مستقل از اندروید یا iOS بودن سیستم عامل گوشیتان، دریافت پوش نوتیفیکیشن امکان پذیر خواهد بود.

استعلام قبض با نوتیفیکیشن قبضینو

چرا پوش نوتیفیکیشن دریافت نمی کنم؟

اساسا دریافت پوش نوتیفیکیشن منوط به ارسال آن از طرف مدیر سیستم است. اما عدم دریافت پوش نوتیفیکیشن بر برخی گوشی ها، به خصوص گوشی های برند هوآوی یا شیائومی به دلیل غیر فعال بودن آن ها است. در صورتی که بخواهید این امکان را فراهم کنید باید در تنظیمات مربوط به اپلیکیشن مورد نظرتان در بخش تنظیمات مربوط به اپلیکیشن ها، امکان اجرای آن اپ در بکگراند را فعال نمایید. همچنین باید توجه داشته باشید که به طور کلی پوش نوتیفیکیشن بستری قطعی و صددرصدی نیست و به دلایل مختلف امکان عدم دریافت آن نیز وجود دارد.

چگونه از دریافت پوش نوتیفیکیشن جلوگیری کنم؟

گاهی امکان دارد به دلایلی تصمیم بگیرید که دریافت پوش نوتیفیکیشن را از طریق برخی اپلیکیشن ها غیر فعال کنید. با توجه که اپلیکیشن های استاندارد به طور معمول باید امکان غیر فعال کردن دریافت پوش نوتیفیکیشن را از طریق تنظیمات داشته باشند، برای این منظور در قدم اول بهتر است به تنظیمات درون خود اپلیکیشن مراجعه کنید تا در صورت امکان از این طریق دریافت پوش نوتیفیکیشن را غیر فعال نمایید. در صورتی که این امکان از طریق گزینه های موجود در اپلیکیشن فراهم نشده باشد، می توانید از طریق صفحه تنظیمات اپلیکیشن مورد نظر در بخش تنظیمات سیستم عامل، دسترسی نوتیفیکیشن را برای اپ مورد نظر قطع نمایید. نوتیفیکیشن تلگرام را می توانید به راحتی از خود تلگرام ببنید.

مشکل نوتیفیکیشن تلگرام

آیا دریافت پوش نوتیفیکیشن روی مصرف باتری تاثیر دارد؟

از آن جایی که بیشتر سرویس های ارائه دهنده پوش نوتیفیکیشن، خدمات خود را بر اساس امکانات سخت افزاری و نرم افزاری ارائه شده توسط شرکت های سازنده سیستم عامل گوشی شما فراهم می کنند، لذا مصرف باتری بسیار ناچیز و قابل صرف نظر کردن خواهد بود. بنابراین دغدغه ای جهت مصرف باتری دستگاه خود نخواهید داشت.

نوتیفیکیشن و مشکل نوتیفیکیشن ها- پرداخت قبضینو

برای پیاده سازی امکان پوش نوتیفیکیشن در اپلیکیشن چه کنیم؟

در صورتی که شما یک برنامه نویس یه توسعه دهنده باشید، بنا بر نیازهای سیستم و قابلیت هایی که از آَن انتظار دارید گزینه های مختلفی پیش روی شما است. استفاده از برخی گزینه های داخلی مدتی است که روی بورس قرار دارد. برخی از این گزینه های داخلی «پوشه»، «چشمک»، «ذره بین» و «پوشفا» هستند که معمولا بر پایه گزینه های خارجی نوشته شده اند. همچنین از گزینه های قابل انتخاب خارجی می توان به GCM که مربوط به شرکت گوگل است و هم اکنون با نسخه ای دیگر با نام FCM جایگزین شده است نام برد. همچنین One Signal با تعمیم و توسعه امکانات این سیستم، بستری فراهم کرده است که در آن امکانات بسیار با قابلیت اطمینان بالا وجود دارد. البته متاسفانه استفاده از امکانات این بستر اخیرا و به دلیل برخی تحریم های انجام شده برای ایرانیان محدود شده است. همچنین برای اپلیکیشن های iOS امکان استفاده از APN که بستر پوش نوتیفیکیشن مربوط به شرکت اپل بوده و برای iOS کاربرد دارد استفاده نمود.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه